Tuesday, November 20, 2012

Dapur Idaman.....

Dapur..tempat kebanyakan anak gadis, adik, kakak, ibu menghabiskan sebahagian daripada hidup mereka menyediakan juadah kegemaran untuk keluarga.

Dapur juga tempat anak2 gadis mula belajar memasak dari ibunya...dari masak nasi, masak sayur, masak telur...sehinggalah handal merendang daging utk juadah hari raya..

Dapur juga tempat ibu, anak, adik beradik, menantu, cucu berkumpul...memasak sambil riuh bercerita dan bergosip! Makanan yang ringkas pun jadi enak bila dinikmati beramai-ramai...

Dapur juga tempat kaum wanita yang berniaga kek dan pastri dari rumah mencari pendapatan tambahan, malah tak kurang juga telah menjadikannya sebagai sumber pendapatan utama..(termasuk le aku..hehe)

Justeru, dapur hendaklah kelihatan cantik, kemas, dan sedap mata memandang..

Supaya dapur itu sentiasa memanggil2 tuannya untuk datang dan berdamping dengannya..

Jadi, aku telah google dapur2 idamanku..

 
ehsan google

Aku suka simple and nice camni. No need to be over the top punya kitchen. Sebab kalau over the top sangat dan pricey, sayang pulak nak lenjan dapur tu. Dan kalau dah sayang nak lenjan dapur tu, buat apa buat mahal2 sangat,kan??hehe...

Dan yang penting aku mesti mau letak island camni..bole jadi work station, letak 4-5 biji bar stool dah leh jadi tempat lepak sambil berborak sambil masak..bole buat macam2 kek...chewahh..berangan..


 
ehsan google

Haa..yang camni pon best..sebab island tu ada water tap sekali...wahh suka..and sinki tu mesti jenis yang dalam dan lebarr..senang skit..sume masuk je dlm sinki dulu, dah setel sume baru le basuh..mata pon tak sakit,kan..

 
 ehsan google

Yang ni pon sama...ada water tap

 
ehsan google

Luas kan....kenduri takde hal punye..hahaha

Dan satu lagi ciri dapur idamanku..build in oven!!hahaha..utk membaking dengan jayanya!

 
ehsan google

Camni haa..

Satu lagi cirinya, yang aku tak penah lagi nampak rumah di Malaysia ni yang ada pantry room..camni..
 
 
 ehsan google

Kan senang nak cari barang kalau camni..takde la barang dapur sampai terperosok ke belakang kabinet tu..bila dah tak nampak depan mata, lupa..bila lupa tak pakai..tau2 expired gitu je..membazir namanya..

 
ehsan google

Tu dia...siap ada tangga

 
ehsan google

Ni mini pantry space. Ok gak kan? Yang penting well organized. Sesuai kalau family kecik, yang tak perlu banyak stok dapur

 
ehsan google

Wah..ini dah macam pasar raya..hehe..

Ituje la ciri2 dapur idamanku.

Tak tau la bila bole dapat,ye..takpe..berangan je dulu..kuikuikui

Kalau tercapai..Alhamdulillah...

P/S: aku rasa sebab banyak sgt tengok Food Network kot..bukan nk tgk sangat diorang masak..dok usha dapur diorang jek!

2 comments:

  1. haha. kan! aku pun dari semalam dok tgh usha dapur, living room, bed room, landscape bagai.. nak masuk lam entry gak.. cari idaman hati kot2 sok dah duk umah sendiri.. nengok food network tu pun sama dok nengok dapur set dorang.. macam giada, pergh.. tepi laut.. cantik je rasa.. mode berangan terus on! hehehe.. satu lagi yang aku suka tu chef michael smith nyer dapur.. pun best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye beb..aku ni verangan je la dulu..tah bila dpt x tau lagi,kan..hehe
      Masuk la dlm entry mu iteww nanti yep..nanti aku komen plak..hehehehe
      pastu kan beb..nengok food network tu aku dok terliuq tgk set2 periuk dan pan yg cun2 tu!!
      ohhh sungguh tamak haloba aku,kan!!

      Delete