Tuesday, January 15, 2013

Cerita Tarts

Alhamdulillah...berjaya siapkan 50pcs fruit tarts and 50pcs blueberry cheesetarts semalam. dah selamat hantar pon malam tadi ke Solaris Hartamas. Customer pon bkn orang lain sepupu jugekkk, Kak Wati namanya..haha..dia ada event kat Putrajaya pagi ni.  Dia pon bakers jugak cam aku, customer dia tu nak buat soft launching and order cakes ngan dia. Oleh kerana dia tak buat mini tartlets, maka Kak Wati pon oder la sama gue. Maceh ye Kak Wati, cayang u laa..

Suka ngan Kak Wati, tak lokek share the cake. Katanya, kita ni nak bisnes ikut cara org Cina. Jgn tamak2 nak bolot sorang2. Lagipon bukan larat buat sorang2, baik bisnes sama sama, kita naik pon sama sama.

Betul sangat,kan?

Janganlah diikut budaya Melayu yg tak bole tgk org senang sikit. Nak santau je kejenya. Tanam 'benda' kat depan kedai, bagi orang tak nampak kedai dia. Orang nampak tutup je kedainya, padahal sentiasa bukak. Ni biasanya terjadi kat kedai makan org Melayu.

Ada beberapa tauke kedai makan Melayu yg aku kenal penah kena macam tu. Kesian...jatuh merudum bisnes dia, sebelum kena memang ramai yg datang ke kedainya sebab lauk2 nya sedap.  Aku pon suka dtg makan ke kedainya, sedap dan harga pon ok. Lepas beberapa bulan, aku tgk kedainya asek tutup. So, aku pon makan la kat kedai sebelahnya. Lama betul aku tgk kedai akak tu tutup. Ada la dekat setahun, baru la kedai dia bukak. Aku pon tnya, kak ke mana? lama betul tak niaga...gi makan angin ke...hehe...pastu pelan2 akak tu bisik, ...kedai akak di baru 'dipulihkan'..tu yang baru org nampak kedai akak ni...

Akak tu cerita, dia jumpa satu bungkusan kecik depan kedai dia, dan dia rasa ada org yg berniat jahat. Jadi dia pon usahalah 'pulihkan' kedai makan dia tu. Alhamdulillah, usahanya berjaya. Lagipon doa org teraniaya ni cepat dimakbulkan Allah.  Katanya, dia tak nak tahu siapa yg buat. Cukuplah kedainya dapat beroperasi semula.  Selebihnya dia berserah kepada Allah. 

Macam tu la lebih kurang ceritanya. Ni kira kecik la citer aku ni, ada org yg lagi malang dari tu.  Sampai bole bawak maut, bercerai laki bini, rumah tangga porak peranda..gara2 perbuatan jahat manusia yg tak betah melihat kebahagiaan dan kesenangan orang lain.  Tak bole ke kita tumpang happy kalau kawan kita or orang lain happy? Tak bole kita turut sama bangga melihat anak bangsa kita maju dalam perniagaan yg diceburi? Tak bole ke?? Alergik ke??

Mak mertua aku cukup takut benda2 camni terjadi, terutama kat anak bongsu dia (laki aku le tu..)Sebab tu dia selalu pesan baca ayat kursi sebelum keluar rumah.  Maklumlah, org bisnes. Mana la kita tau hati perut org. Kdg2 depan kita sikit punya baik, manis..tapi belakang dia hentam giler2! siap tabur pasir dalam periuk nasi lagi...ishhh...bukan tak pernah kena akibat daripada mulut manusia yg ckp2 belakang ni..pernahhh...dah rasa dah pon...sian laki aku masa tu..dah nak putus harap dah..hampiiiiiirrrrr sgt nk gulung tikar..

Tapi mcm mana pon hidup kena diteruskan. Ada anak yg perlu dibesarkan. Itulah pembakar semangat buat suami ku utk terus bertahan dan alhamdulillah...berkat kesabaran, doa dari ibu bapa dan keluarga, usahanya dah mula menampakkan hasil. Syukurr ya Allah..dan aku berdoa jgnlah kami dilalaikan dgn rezekiMu ini, jadikanlah kami manusia yg bersyukur ya Allah..

Aku anggap itu semua adalah dugaan Allah, sebab itu tanda Allah sayang.  Dan aku tak pernah berdendam dgn manusia2 itu, cuma aku tak pernah lupa. Supaya pisang tak berbuah dua kali. Sekurang2nya manusia2 tu tak buat benda2 yg bukan kat kami sekeluarga, itu dah cukup baik.  Rezeki tu Allah yang beri. Kalau kita cari kita dapat,kan?

Ok lah panjang pulak citer ye sampai citer zaman tok kaduk pon adoo..haha

Ni gambar tarts

Blueberry cheesetarts and fruit tarts
Gambar tak cun sebab masa ni nk cepat sgt, nak keluar gi hantar mlm tadi..huuu..takpe at least ada kan

Baru sat sat tadi Kak Wati whatsapp gambar desert table dia kt Putrjaya pagi ni. Wahh...rasa bangga plak tgk tarts gua bersusun cantekkk je atas cake stand tu...hahahaha..hope her customer love those tarts..in shaa Allah..maybe me n Kak Wati ada plan for this business.  Kalau jadik aku bgtau ye..

Ok tu je nak bebel.  Punya panjang citer last2 kuar gambar tarts. Saje je kan buat korang meleleh..yee suka sangat!

3 comments:

  1. betul2, tunang cydapun ada cite benda yang sama, susah kalau orang melayu berniaga, ada je yg tak puas hati lepas tu santau2 kan..

    psstt.. sedapnye tart akk tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan cyda...penyakit orang melayu, tah bile la nak hilang..
      terliur la tu kan..hahaha..alhamdulillah so far customer ckp sedap :)

      Delete
  2. Amboi buat busn tart ke pulak. Peberet nih. Leh oder len kali. Brp rege.

    ReplyDelete