Tuesday, January 29, 2013

Hati Seorang Isteri 2

Assalamualaikum...

Rindunyeeee...lama tak update.  Bukan apa, cuba sibukkan diri dari melayan perasaan dan menghiburkan hati sendiri...senang citer, bawak hati la...

Perasaan sedih ni tak bole dilayan sgt.  Makin layan makin mencengkam dada sendiri.  Sakit....pedih..hiba...akan datang bertimpa timpa.  Akhirnya, air mata pon tumpah buat kesekian kalinya.

Tak bagus kan?

Cuti lama mimggu lepas, aku pergi kenduri di Lanchang.  Lepas abis kenduri, kami semua teruskan perjalanan ke Kemaman plak.  Adik aku Jayjay duduk sana, dia dah dpt tukar dari Labuan.  Saje je gi jalan2 sana, sebab dah separuh jalan.  Kalau saje2 nak gi Kemaman tu, tah bila pulak kan.  Kebetulan cuti pon panjang.  Abang and family pon ikut sama, kami konvoi 2 kereta terjah orang Kemaman tu..hehe

Kali ni aku drive sorang, sebab Abah sakit kaki.  Aku ok je, aku mmg suka drive, jauh2 camni lagi aku suka.  Especially kalau hati sedang libang libu, kata org Perak..hehe..mmg best.  Seolah hati rasa bebas....tah le...tp mmg aku rasa camtu..

Sepanjang aku drive tu, Mak cuba nak korek dr aku apa masalah aku sebenarnya.  Ye lah..Mak memang kenal anak2nya.  Dia tau aku ada masalah.  Walaupun aku cuba happykan diri, gelak2...walau jauh di sudut hati aku sedang bersedih...tapi Mak tetap dpt meneka.  Sudah tentu, aku percaya semua ibu begitu.  Tapi...aku rasa belom masanya utk aku ceritakan pada Mak.  Biar semua reda sikit...aku cerita slow2 kat Mak.  Cuma, aku tak pasti nak cerita full uncut version or edited version...hehe..but seriously, aku kena consider dulu.  Sebabnya aku tak mau Mak susah hati, tak tido malam, jatuh sakit bila dgr kisah sebenarnya, yg uncut version.  Even yang edited version pon aku tak pasti reaction Mak mcm mana. 

Macam berat je bunyinye, kan?  Memang berat pun...

Masa di Kemaman, petang tu kami pergi ke Pantai Mak Nik.  Situ tak boleh mandi, just jalan2 lihat pemandangan.  Angin kuat, bole main layang2 kat situ.  Jauh aku renung laut..ombak yang menderu ke pantai seolah2 mengerti tsunami hatiku.  Bayu laut ku hirup dalam2, dgn harapan gelora di jiwa ku bisa di jinakkan seketika.  Bila ku fikirkan kembali apa yang telah berlaku sejak beberapa minggu lepas, baru aku sedar, sebenarnya aku rasa terkilan yang amat sangat.  Marah, sedih, kecewa, menangis, itu semua tindak balas aku masa mula-mula kejadian.   Namun, setelah emosi mula dpt dikawal, barulah akal dpt menonjolkan dirinya.  Dengan pengalaman dan kematangan akal yg aku ada,  aku sedar, betapa terkilannya aku ketika ini.  Terkilan dgn siapa?  Sudah tentu dgn suamiku itu.  Mengapa, bagaimana, bila, di mana, siapa...semua jawapannya hanya Allah, aku dan suamiku yang tahu.  Maaf, ianya terlalu sulit dan bersifat peribadi.

Allah Maha Besar...Allah Maha Mengetahui apa aku perlukan, bukan apa yang aku mahu.

Sesungguhnya, cinta kepada Allah cinta abadi.  Cinta sesama manusia hanya sementara.

Ku mohon maaf andai coretanku ini mengundang seribu persoalan yg tak bisa ku jawab di sini.  Maaf membuatkan kalian berteka teki.   Apa yang ku tuliskan di sini hanya utk meluahkan sedikit dari isi hatiku, kerana ianya terlalu besar, hati kecilku ini tak mampu menampung semua sekali.  Cukuplah dapat ku curahkan sedikit sahaja di sini.  Mohon maaf sekali lagi...

1 comment:

  1. Sabar lah ye. Tiap dugaan pasti ada hikmahnye. itu lah asam garam berumahtanga. sikit sebanyak pasti ada geloranya.

    ReplyDelete